Βιομετρική βιντεο-επιτήρηση σε σούπερ μάρκετ
Προκειμένου να εντοπίζουν πιθανούς κλέφτες, τα σούπερ μάρκετ Carrefour, Monoprix, Super U, Franprix (και Intermarché) πειραματίζονται με λογισμικό βιομετρικής ανάλυσης, παρακολουθώντας από οθόνες την κάθε μας κίνηση εντός των καταστημάτων τους.
Η υγειονομική κρίση είχε ήδη φέρει στο προσκήνιο την επιθυμία των ιδιωτικών εταιρειών για βιομετρική επιτήρηση: θερμικές κάμερες στις εισόδους εταιρειών, υπολογισμός αποστάσεων των ατόμων στα γραφεία, παρακολούθηση των κινήσεων των ματιών για τις εξετάσεις στα πλαίσια της τηλε-εκπαίδευσης… Διάφορες γαλλικές εταιρείες προτίθενται αυτήν τη στιγμή να εντοπίζουν αυτόματα τους κλέφτες στα καταστήματα “σε ζωντανό χρόνο”, χάρη σε λογισμικό βιομετρικής ανάλυσης που θα είναι άμεσα συνδεδεμένο με τις κάμερες οι οποίες βρίσκονται ήδη παρούσες στα καταστήματα (πρόκειται για λογισμικό ανάλυσης συμπεριφοράς, το οποίο στέλνει άμεση ειδοποίηση στο smartphone του σεκιουριτά, μαζί με αντίγραφο των εικόνων).
Παρότι η ιδέα του αυτόματου εντοπισμού κλεφτών σε καταστήματα έχει ήδη δουλευτεί στην Ιαπωνία, διάφορες γαλλικές εταιρείες δε δίστασαν να αναπτύξουν το δικό τους λογισμικό:
Η “Anaveo”, μια εταιρεία 320 ανθρώπων, με τζίρο που αγγίζει τα 70 εκατομμύρια ευρώ, εργάζεται πάνω στη βιντεο-επιτήρηση για μεγάλα σούπερ μάρκετ. Το λογισμικό της, “SuspectTracker”, υπόσχεται την καταγραφή της ροής των εικόνων απ’ τις κάμερες προκειμένου να αναλύει πιθανή “ύποπτη συμπεριφορά”, όπως για παράδειγμα: “κινήσεις χεριών σε καροτσάκια, τσάντες πλάτης, παντελόνια ή τσέπες μπουφάν”. Τα βίντεο παρουσίασής τους αναφέρουν πως ο εντοπισμός κλεφτών ενισχύει μια βάση δεδομένων προκειμένου να βελτιωθεί ο αλγόριθμος.
Η “Oxania”, μια καινούργια εταιρεία η οποία ιδρύθηκε το 2019, έχει αναπτύξει το λογισμικό “Retail Solutions”, το οποίο έχει τη δυνατότητα να “αναγνωρίζει σε ζωντανό χρόνο μικροκινήσεις που πιθανώς σχετίζονται με κλοπή, εντοπίζοντας συμπεριφορές, επικίνδυνες καταστάσεις, κινήσεις πελατών και πολλά άλλα”. Η βιντεο-παρουσίαση διακηρύττει ψύχραιμα πως σκοπεύουν να κάνουν βιομετρική ανάλυση στις συμπεριφορές των ανθρώπων που βρίσκονται παρόντες στο κατάστημα (θερμοκρασία σώματος, χειρονομίες, κινήσεις του σώματος…).
Και, κυρίως, έχουμε τη “Veesion”, μια καινούργια εταιρεία απ’ το Παρίσι, η οποία εμπορεύεται λογισμικό “αναγνώρισης κινήσεων” με “αλγόριθμο απαρτιζόμενο από διάφορα παραθυράκια τα οποία συνεργάζονται και μπορούν ανά πάσα ώρα και στιγμή να εντοπίσουν αν υφίσταται ή όχι κάποια κίνηση που σχετίζεται με ψείρισμα. Υπάρχει ένα παραθυράκι όπου καταγράφεται το άτομο, ένα άλλο όπου καταγράφονται τα άκρα του εκάστοτε ανθρώπινου σώματος, ένα άλλο όπου καταγράφονται τα προϊόντα ενδιαφέροντος, την πιστωτική κάρτα, το πορτοφόλι, το ίδιο το ράφι, τα αντικείμενα που μετακινούνται απ’ το ράφι… Και όλα αυτά τα παραθυράκια δουλεύουν μαζί, αναγνωρίζοντας κάθε στιγμή την πιθανότητα κλοπής. Έπειτα, οι υπάλληλοι του καταστήματος έχουν μια εφαρμογή στα κινητά τους μέσω της οποίας τους αποστέλλονται τα βίντεο της κάμερας αμέσως μόλις εντοπιστεί ύποπτη κίνηση”, όπως μας εξηγεί ο Benoit Koenig, διευθυντής της Veesion (France Bleu, 19 Αυγούστου 2020). Επιπροσθέτως, η Veesion προτίθεται να αναλύει το “αεροπορικό μας ιστορικό και να παρέχει εξατομικευμένες προτάσεις”.
Ίσως το πιο εντυπωσιακό απ’ όλα θα ήταν πως, αν κοιτούσαμε το πελατολόγιο των προαναφερθεισών εταιρειών, θα συνειδητοποιούσαμε πως η ανάπτυξή τους βρίσκεται εν εξελίξει.
Η Veesion αναφέρει πως έχει πάνω από 120 καταστήματα στη Γαλλία, και στον χάρτη του site προτείνονται πολλά περισσότερα. Στην ετικέτα “Success Stories” στο site τους, επισημαίνονται κάποια λίγα παραδείγματα, μεταξύ των πολλών τα οποία ακόμα πασχίζουμε να καταμετρήσουμε: το Monoprix (λογισμικό που εγκαταστάθηκε τον Ιούλη του 2019 σε κατάστημα στο Παρίσι με 22 κάμερες), το Franprix (σε 3 καταστήματα στο Παρίσι με συνολικά 48 κάμερες, το 2019), το Bio c’ Bon (σε 4 σημεία στο Παρίσι), και το Monoprix du Polygone (στο Μονπελιέ), ή το Monoprix Lafayette (στο Παρίσι).
Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε την εταιρεία “Anaveo”, της οποίας δεν μπορούμε να μαντέψουμε τον ακριβή αριθμό πελατών. Γνωρίζουμε βέβαια πως ήδη έχει αρχίσει η ανάπτυξή της, όπως επιβεβαιώνεται και από μαρτυρίες σ’ ένα σούπερ μάρκετ Carrefour στο Bourges, το οποίο ανακοίνωσε πως έχει αγοράσει 11 εκδόσεις του λογισμικού για 32 κάμερές του, όπως επίσης και σ’ ένα σούπερ μάρκετ Intermarché στο Artenay. Ούτε στο ελάχιστο δεν ντρέπονται οι φορείς ανάπτυξης λογισμικού, ούτε τα μεγάλα σούπερ μάρκετ. Αντιθέτως, όπως ξεκάθαρα διακηρύττει η Anaveo, σκοπός της ανάπτυξης της βιομετρικής επιτήρησης είναι η μάχη ενάντια στην “αόρατη πτώση των πωλήσεων” (λόγω κλοπών, ψειρισμάτων), είναι η “αρωγή προς τον τομέα των σούπερ μάρκετ ώστε να προστατεύσει της πωλήσεις του”.
Και χειρότερα, κατά τον διευθυντή της Veesion: η κοινωνική απελπισία που αναδύθηκε απ’ την πρόσφατη πανδημία θα προκαλέσει κοινωνική αναταραχή, αναγκάζοντας τα σούπερ μάρκετ “να επενδύσουν περισσότερο σε λύσεις για να προστατευθούν”. Κατ’ αυτόν, η εταιρεία του οφείλει να “ανταποκρίνεται στις νέες απαιτήσεις των σούπερ μάρκετ”, το οποίο σημαίνει, ακολουθώντας το σκεπτικό του, την ανάπτυξη εργαλείων για την Τεχνολογική Αστυνομία, προκειμένου να προστατεύσει τη μαζική εμπορευματική ροή από τους φτωχοποιημένους πληθυσμούς που θα οδηγηθούν στην ανάγκη της κλοπής λόγω της κοινωνικής κρίσης.
Σημείωση: Σε ένα online βίντεο προώθησης του λογισμικού της Veesion το οποίο εγκαθίσταται στα σούπερ μάρκετ Monoprix, μπορεί κανείς να πάρει μιαν ιδέα για την ποιότητα των εικόνων που καταγράφονται στην κάμερα και στέλνονται άμεσα στο smartphone του φύλακα με διάφορες επιλογές: https://www.youtube.com/watch?v=oj-d_FX1ot4
Πηγή: Dark Nights
Μετάφραση: Δ.Ο. Ragnarok
Leave a Reply